fotografe/ keramiste
Opgeleid als fotografe aan het toenmalige Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs,
de latere Rietveldacademie, heb ik jarenlang gewerkt als fotografe. De
keramiek ontdekte ik pas veel later tijdens een jarenlang docentschap
aan een creativiteitscentum.
Hoewel ik bleef fotograferen heb ik pas de laatste jaren beide passies
een gelijkwaardige plaats gegeven mijn aandacht.
Keramiek
Toen ik ruim vijftien jaar geleden keramiek als beeldende discipline
ontdekte wist ik dat ik begon aan een lang leer- en maakproces. Van het
begin af aan was duidelijk dat zik helderheid in uitdrukking en eerlijkheid
ik materiaal wenste na te streven.
De keuze voor keramiek betekende ook zich aansluiten bij een eeuwenoud
handwerk, lang gedomineerd door functie en traditie.
In mijn werk zijn die aspecten verenigd: het materiaal, de klei, met
onbegrensde plastische mogelijkheden en de vormtaal van tekens. In het
begin met sacrale elementen en vaak gerelateerd aan de kleur van de deels
ongeglazuurde klei. Soms met bladgoud afgewerkt, of met engobe, of met
glazuur, afhankelijk van de vorm.
Vanaf het midden van de negentiger jaren kent het werk een langzame verschuiving
naar een vereenvoudiging van de vorm, architectonisch van opbouw.
Altijd gedacht vanuit het materiaal. Vaak met een geometrische hoofdvorm
en contrasterende plastische elementen.
Fotografie
De fotografie leerde mij wachten op het juiste moment, kiezen voor het
onomkeerbare vastleggen van dat moment. De mens speelde daarin jarenlang
een beeldbepalende rol zonder verhalend te worden.
Mijn foto’s van de laatste jaren kennen echter een duidelijke kentering.
Ik concentreer me op het landschap en de invloed van de jaargetijden
en het weer daarop
In de landschappen zoek ik beweging, sfeer, het steeds veranderende licht,
Universele beelden die een tijdloze wereld oproepen . |